De store elektronikkæder går lige til kanten. For selvom der er klare retningslinjer for, hvor længe en vare må være på udsalg, giver butikkerne indtryk af, at besparelsen på nogle varer er større end tilfældet faktisk er. Det skriver Jyllands-Posten
Det er Forbrugerrådet Tænk, der har samlet eksempler på annoncer og markedsføring.
- De går lige til stregen og har fundet på nye typer for prismarkedsføring, som der ikke blev taget højde for, da prisretningslinjerne blev lavet for tre år siden, siger seniorjurist Tina Dhanda Kalsi, Forbrugerrådet Tænk, til Jyllands-Posten
Opråbet kommer lige som arbejdet med at revidere prisretningslinjerne i markedsføringsloven er gået i gang.
Prisen på en vare skal have været gældende i mindst seks uger, før butikker må betegne det som en normalpris.
Tilbud skal dække over en reel besparelse og skal være tidsbegrænsede.
Tilbud må normalt ikke gælde i mere end to uger, før prisen skal opfattes som den nye normalpris.
Tilbudsperioden kan vare længere end to uger, hvis butikken tydeligt oplyser det fra tilbuddets start, men den må ikke vare længere end halvdelen af den periode, hvor varen er blevet solgt til normalpris.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk